OPERA of ENTROPY

Die Absurdität der Entropie-Krise – auf den Spuren des H-Theorems

Foto: Sascha Osaka

Dienstag, 30.8. 2016, 19:30 Uhr

WERK-X
Oswaldgasse 35A
1120 Wien
öffentliche Verbindung: U6 Station Tscherttegasse

Uraufführung

Weitere Aufführungen am 31.08. / 04.09. / 06.08.

Foto: Nick Mangafas

Ein postdramatisches Musiktheater der Verhandlung unserer Gegenwart vor dem Weltkrisen-Szenario des Zerfalls, entlang der Narrationslinien individueller Geschichten authentischer Personen.

Wir schreiben jeden Tag Geschichte, jede_r von uns kreiert Wirklichkeit. Jede Minute.
Jede Sekunde nimmt Entropie zu. Unordnung, Diskontinuität, Desinformation, Auflösung und Zerfall schaffen konkrete entropische Phänomene. Destabilisierung Europas, des Sozialgeflechts, Korruption, Klimawandel, Selbstmordattentäter, Krieg erzeugen Depression, ADHS bei Jugendlichen, Orientierungslosigkeit, Burnout, Entscheidungsschwäche. Menschen engagieren sich zunehmend aber ebenso viele flüchten in Verdrängung und Spaßgesellschaft.

In einer inter-aktiven Installation, die durch die aktive Anwesenheit des Publikums einen kommunikativen und musikalischen Resonanzraum erzeugt, entsteht ein Fraktal unserer Gegenwart. Eine Gegenwarts-Oper.

KÜNSTLERISCHE LEITUNG + MODERATION:
Thomas J. Jelinek
KOMPOSITION + SOUND ARCHITEKTUR:
Jorge Sánchez-Chiong.

BESETZUNG:
Marian Kaiser (Text, discourse-dramaturgy, performance)
MELA Marie Spaemann (Sampling music performance, cello, vocals)
Pit Noack (Sound-art, programming)
Christina Hartl-Prager (Photographic body installation)
Max Hoffmann (Performer, actor, mathematics)
Gerald Nestler (Conceptual installation, economics)
Lucie Strecker (Relic Hunter)
Florian Kmet (Soundscape, guitar)
Thomas Wagensommerer (Physical installation, game programming)
Louise Linsenbolz (Video-Game performance)
Peter Koger (Video-conception)
Georg Eisnecker (live-eye-camera)
David Christopher Panzl (Multi-Percussionist, soundscape creator)
JSX (turntabels)

GAST-EXPERTINNEN
Hanada Al Refai (Mathematician, political activist, from Syria, in Vienna as refugee)
Armin Medosch (Artist, media expert, journalist, professor at Belgrade University of Media and Arts)
Margarete Jahrmann (Media artist, professor at Zürich Arts University)
Stefan Glasauer (Neuroscientist, professor at Ludwig-Maximilian University Munich, Germany)
Wikipedia-picture machine: Uli Kühn
bio-cycle engineering: Roman Harrer
Sound engineering: Florian Bogner
Dramaturgy and production: Georg Steker.

The Absurdity of the Entropy Crisis – following the Traces of the H-Theorem.
A postdramatic opera-performance negotiating our present facing the scenario of a world-wide crisis of disintegration, based on the narration of individual stories of authentic people.

performances: 30.08. / 31.08. / 04.09. / 06.09.

Artistic direction and system installation / Director:
Thomas J. Jelinek
Music and Sound architecture / Composition:
Jorge Sánchez-Chiong.

Team:
Marian Kaiser (Text, discourse-dramaturgy, performance)
MELA Marie Spaemann (Sampling music performance, cello, vocals)
Pit Noack (Sound-art, programming)
Christina Hartl-Prager (Photographic body installation)
Max Hoffmann (Performer, actor, mathematics)
Gerald Nestler (Conceptual installation, economics)
Lucie Strecker (Relic Hunter)
Florian Kmet (Soundscape, guitar)
Thomas Wagensommerer (Physical installation, game programming)
Louise Linsenbolz (Video-Game performance)
Peter Koger (Video-conception)
Georg Eisnecker (live-eye-camera)
David Christopher Panzl (Multi-Percussionist, soundscape creator)
JSX (turntabels)

Guest experts:
Hanada Al Refai (Mathematician, political activist, from Syria, in Vienna as refugee)
Armin Medosch (Artist, media expert, journalist, professor at Belgrade University of Media and Arts)
Margarete Jahrmann (Media artist, professor at Zürich Arts University)
Stefan Glasauer (Neuroscientist, professor at Ludwig-Maximilian University Munich, Germany)
Wikipedia-picture machine: Uli Kühn
bio-cycle engineering: Roman Harrer
Sound engineering: Florian Bogner
Dramaturgy and production: Georg Steker.

A coproduction of NOMAD.theatre and MUSIKTHEATERTAGE WIEN in cooperation with Tanzquartier Wien, MEDIA OPERA Wien and ZENTRALWERK Dresden _________

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