Monday 13. August 2012 at 7.30 pm

Interdisciplinary collaboration in Taiwan

Energie aus Bastarden?

DIY Science & Bio Art

Vortrag von Verena Kuni

MISS BALTAZAR`S LABORATORY
Sechshauserstraße 28
1150 Wien

THIS TIME OPEN TO ALL GENDERS!!

Die Beziehungen zwischen (Bildender) Kunst und den (Natur-)Wissenschaften sind ebenso vielfältig wie spannungsreich – und sowohl die Praktiken, über die sie sich definieren wie auch die Diskurse, die über sie geführt werden, stehen aufs engste im Zusammenhang mit den gesellschaftlichen und politischen Strukturen, in die sie eingebettet sind.

Wie kommen Kunst und Wissenschaft in einer Zeit zusammen, die von beiden extreme Spezialisierung verlangt? Schließen Professionalität und Interdisziplinarität unter diesen Konditionen einander nicht ebenso weitgehend aus wie eine wechselseitige Kommunikation und Vermittlung, untereinander und erst recht an jene, die nicht über eine institutionelle Professionalisierung und Spezialisierung verfügen? Und wenn sie vor diesem Hintergrund dennoch zusammenkommen: Ist das nicht zwangsläufig Budenzauber mit lediglich rhetorischen Effekten, ein unterhaltsames, aber substanziell unbedeutendes Surplus ohne echten Erkenntnisgewinn? Oder gibt es möglicherweise auch noch ganz andere Optionen und alternative Perspektiven?

Der Fokus des Vortrags richtet sich auf “Lebens-” bzw. Biowissenschaften und Biotechnologie, “Bio Art” sowie auf ausgewählte Projekte an den Schnittstellen von Do It Yourself-Kultur, Backyard Science und Kunst.

Verena Kuni ist Kunst-, Medien- und Kulturwissenschaftlerin und Professorin für Visuelle Kultur an der Goethe-Universität Frankfurt am Main. Sie forscht und lehrt seit 1996 an Universitäten und Kunsthochschulen. Als Kuratorin entwickelt sie bevorzugt interdisziplinäre Projekte und Programme an der Schnittstelle von Theorie und Praxis. In ihrer Forschung beschäftigt sie sich u. a. mit Transfers zwischen materialen und medialen Kulturen; Medien der Imagination; Technologien der Transformation; DIY-Kulturen; Urbanen Biotopen; Spiel, Spielen & Spielzeug. Zahlreiche Publikationen (print & online) zu Kunst und Medien in ihren gegenwärtigen, vergangenen und zukünftigen Formationen.

Wednesday 20.06.2012 at 6 pm

Interdisciplinary collaboration in Taiwan

Artist talk with Delphine Kini Mei
Miss Baltazar Büro, Electric Avenue Obergeschoß
(Eingang bei Eikon – Blumenstrauß, right above eSeL)
Museumsquartier – Q21
Museumsplatz 1, 1070 Wien

Delphine Kini Mei will talk on collaborations among engineers and artists in the contemporary taiwanese art scene.

adv.Dip Delphine Kini Mei, interdiciplinary artist and performer as well as culture producer and art programmer is born in Taipei, Taiwan, and grew up in the USA. Since 2005 she has been living in Europe, base now in both Taiwan and Europe. Miss Mei has studied Dance in National Institute of Arts, BFA/BA in Interdisciplanary Arts and Art History from University of Illinois at Urbana Champaign USA, and Advanced Diploma in Physical Theatre and Interdiciplinary Performance Arts from the MimeCentre, Helsinki Finland.

Delphine’s work has been shown around the world, centered around women/gender, travel/migration/cultural transition and transfer, building meaningful social network community, youth empowerment thru art and knowledge sharing, and enrich and support sub-culture’s survival and evolution.

Thursday 31.05.2012 at 4pm

Everyday and the technology

Artist talk with Joëlle Bitton (FRANCE)
Sterngasse 13, 1010 Wien

Abstract, 2007 © Joëlle Bitton

Joëlle Bitton will present her work conducted in the Creative Media group from the research program ‘SiDE’ at Culture Lab, Newcastle University. She looks in particular at the mediation of technologies in human relationships and ways of life, in three different projects: ‘RAW’, an audiophotography app; ‘Switch On, Switch Off’, a creative workshop for people who shy away from technology, and ‘White Square Of’, an haptic poetry installation reflecting on digital fabrication trends. She will also give a short overview of her artistic practice.

Bio
Joëlle is a new media artist, a human-computer interaction researcher and a traveller. She looks at the creative uses of technology and their potential social impact in the ‘Social Inclusion through the Digital Economy” (SiDE) research program at Culture Lab, Newcastle University. She pursued similar questions at Media Lab Europe in Dublin, between 2002 and 2005, in the research group “Human Connectedness”, with the projects “RAW” and “Passages”.

She co-founded in 2000 in Vienna an experimental collective ”`Superficiel” in support of works that explore, among other things, the ideas of surface, screen, and body movement as interfaces.

In 1999, Joelle holds a postgraduate degree from the University of Sorbonne in History of Techniques. Her thesis, “Les Machines de l’Imaginaire” describes the impact of emerging technologies and networks on the 19th century European society.
She also co-organises Dorkbot Paris events.